Zoeken
  • Leontine Tacoma

Wat is wel een goede aanhef?

Bijgewerkt: 21 mei 2019

Wat is beter: Hoi Leontine of Beste mevrouw Tacoma? Er zijn richtlijnen hoe je kunt aanheffen maar die liggen niet vast. Het zijn conventies: ze beschrijven wat zoal gebruikelijk is. 

En tegenwoordig is heel veel gebruikelijk. Ikea spreekt ons aan met Hej en ‘de winkel van ons allemaal’ met Beste Leontine Tacoma. Vormen die niet in stijlboeken staan maar die we volop tegenkomen. En die we met ons allen prima trekken. Toch?


Als zoveel gebruikelijk is, wat kies je dan? Ik hanteer drie uitgangspunten als ik een aanhef kies:

- de aanhef matcht met mijn persoonlijke of bedrijfsidentiteit

- hij is neutraal en

- geschikt in goeie én in slechte tijden.


Aanhef matcht met identiteit

Stel: jij of je organisatie heeft ‘persoonlijk en betrokken’ als kernwaardes. Wat draagt die kernwaardes dan het beste uit: Geachte of Beste? Geachte schept afstand, dus de keuze valt dan op Beste.


Ik heb zelf laagdrempeligheid als kernwaarde en daar past een informele stijl bij. Ik spreek nieuwe klanten daarom direct aan met Beste of Hoi en voornaam. Dan weten ze gelijk wat voor vlees ze in de kuip hebben en of dat ze aanspreekt. Of niet, en dat is ook goed want dan past de klant niet bij mij. Aanhefvorm als doelgroepselectie 😉


Aanhef is neutraal

Hoe neutraal is Geachte mevrouw Tacoma nog in 2018? Ik krijg er inmiddels het beeld bij van iemand die ‘niet met me geknikkerd heeft’ (nadrukkelijk ouder is dan ik). Jij niet? ‘Leontine’ (alleen voornaam) is voorbehouden aan mannen en ‘Lieve Leontine’ aan vrouwen, niet echt genderneutraal dus.


De nieuwste vorm waarbij voor- én achternaam genoemd worden, lost veel op. ‘Beste Leontine Tacoma, Uw pakket/Je pakket is onderweg’: genderneutraal, leeftijdsneutraal en imagoneutraal.


In goeie én in slechte tijden

Kies een aanhef die je gebruikt als alles op rolletjes loopt maar ook als er stront aan de knikker is. De aanhef is in professionele communicatie namelijk niet afhankelijk van je boodschap maar van de relatie die je wil met je klant. Als je kiest voor Beste Leontine dan gebruik je dat ook als ik een betalingsachterstand heb. Tenminste, als je de klantrelatie wil voortzetten...


Hoe zit het dan met respect voor je lezer? Ik wil je daarover nog twee gedachten meegeven. 


1. Respect kun je op meer manieren uitdrukken dan alleen formeel zijn. Klantvriendelijkheid en oplossingsgerichtheid bijvoorbeeld zijn goede alternatieven om respect uit te drukken. En de huidige jongeren zijn weliswaar informeler in hun taal maar ze geven elkaar wel een hand, iets wat mijn generatie vroeger echt niet deed.


2. De grootste groep lezers vormen de verbindende en de pragmatische generatie (huidige veertigers en vijftigers). En die worden heel graag informeel aangesproken want: 'ik ben toch niet oud?!' De eerste keer dat ik met u aangesproken werd (bij McDonalds nota bene, 'ze zei mevrouw tegen me') kwam ik huilend thuis. Dat relativeert het risico dat jouw klant het niet waardeert om persoonlijk aangesproken te worden.* En vertrouw op jezelf: je voelt echt wel aan wanneer het beter is om meneer Riemer van 66 toch met Geachte aan te spreken.


Inspireert dit artikel je om jullie eigen organisatie met de tijd mee te laten gaan? Ik spar/klets/overleg graag met je wat past bij jullie identiteit! Bel me gerust op 06-28509132. Tot gauw, hoi!


*Tegentrends zijn ook waarneembaar maar voorlopig is persoonlijk nog het adagium.


Ook de regels updaten? Volg de training Blijf je hangen of ga je mee?


0 keer bekeken

Blijf op de hoogte. Voor jezelf. Voor je medewerkers.

Voor eigentijdse professionele taal en communicatie.

En volg mij op LinkedIn. Ik schrijf regelmatig prikkelende posts over hedendaagse professionele communicatie en taal. Die kun je delen met je collega's en medewerkers. De simpelste manier om frisse inzichten te verspreiden en verouderde mindsets te updaten!

© 2019 Leontine Tacoma