powertalk, masterclass, training, coaching, open training en co-writing

Knipsel 2.PNG

Een energizer, dagstart, keynote of intermezzo. Of als kick-off van een verandertraject.

Duur: 20 minuten

Waar: incompany of op locatie

Aantal deelnemers: 25-250

Begin van een verandertraject

Als mensen al moeite hebben met ‘u hebt’, hoe kunnen ze dan openstaan voor ingrijpender veranderingen? Mijn powertalks laten mensen inzien hoeveel veranderingen ze al 'overleefd' hebben. Hierdoor openen ze zich voor nieuwe veranderingen.

Powertalk

Schokkend en hilarisch tegelijkertijdIk dompel je medewerkers in 20 minuten onder in een bad vol veranderingen. En laat zien aan welke veranderingen zij zelf ongemerkt bijdragen. Schokkend, inzichtgevend en hilarisch tegelijkertijd.

De neuzen dezelfde kant op

Je zet in één klap de neuzen van een grote groep medewerkers dezelfde kant op. De humor en zelfspot werken ontwapenend. 

Daarna kunnen ze elke verandering aan (nou ja, bijna elke...).

Voorbeelden van powertalks

Update je communicatie bij 4YoungPeople​


Tip

Combineer met intensieve training in kleinere groepen om de transfer te borgen.

Knipsel.PNG

Een korte en krachtige leerinterventie. Voor een studiedag, cursusproeverij of interne leergang.

Duur: 3-6 uur

Waar: incompany of op locatie (bijvoorbeeld De Tuinkamer in Utrecht)

Aantal deelnemers: 5-25

Een krachtige leerinterventie

Je medewerkers diepen in korte tijd een onderdeel van communicatie uit. Bijvoorbeeld: wat verstaan we tegenwoordig onder 'zakelijk'? In een dag(deel) verversen we de parameters binnen je organisatie. Jullie spreken weer dezelfde 'taal'.

Masterclass

Een spiegel

Ik werk met praktijkvoorbeelden uit jullie eigen organisatie. Het is dus aansprekend en confronterend. Dat geeft voer voor onderlinge gesprekken, ook ná de masterclass.

'Hot seat'

Niet drie uur lang luisteren maar zelf aan de slag. Met Kahoot en andere werkvormen voor grotere groepen is de masterclass interactief, speels en afwisselend. Iedereen houdt de aandacht erbij.

Voorbeelden van masterclasses 

Tip

Combineer met intensieve training of high impact coaching om de opgedane inzichten toe te passen en door te oefenen.

Een-op-een-coaching voor individuele medewerkers. Persoonlijk werken, aangepaste tijden en vertrouwelijk.

Duur: gemiddeld 3 sessies van 2 uur

Waar: on-the-job

Aantal deelnemers: 1

Een-op-een

Ik werk vaak individueel met mensen aan hun professionele communicatie. Vaak zijn dat trajecten waarin we puntjes op de i's zetten: ze hebben al allerlei trainingen gevolgd en nu willen ze al het geleerde integreren en perfectioneren in hun werk.

Coaching

IMG_2695.JPG

High impact

We reflecteren intensief op succeservaringen en vorderingen. Daarnaast krijgen medewerkers heel directe feedback, vaak realtime terwijl ik er naast zit en observeer. Mensen bereiken daardoor verrassend snel hun leerdoelen.

 

Persoonlijk

Persoonlijker en meer hands-on is er niet. Mensen boeken ter plekke resultaat, omdat we samen aan actuele kwesties werken. Er is ruimte om hindernissen en persoonlijke leervragen te bespreken.

Voorbeelden van coachingstrajecten


Tip

Laat je medewerker vooraf een open training volgen om alvast de basis onder de knie te krijgen.

Laat je medewerker inspiratie opdoen door te ‘gluren bij de buren’ en ervaringen te delen met anderen.

Duur: 2-5 dagen

Waar: Utrecht, Zwolle, Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Den Haag

Aantal deelnemers: 6-12

Gluren bij de buren

Samen leren met mensen van uiteenlopende organisaties, verschillende afdelingen en diverse functies werkt heel inspirerend.

Open training

IMG_2937.JPG

Leren van anderen

Een gemengde training of opleiding is geruststellend: deelnemers zien dat ze niet de enige zijn die iets lastig vindt. Dat haalt blokkades weg en geeft hun zelfvertrouwen een boost.

Een stevige basis

De groep bepaalt het programma van een open training. Maar altijd wordt er een stevige basis gelegd. Intervisie is een vast onderdeel van een open training, dus persoonlijke aandacht is gewaarborgd.

Voorbeelden van open trainingen en opleidingen

Je kunt mij treffen bij onder andere:

Tip

Neem na een open training nog een paar individuele coachsessies om maximaal resultaat te behalen.

Image-1.jpg

Als je je medewerkers de tijd wilt geven om nieuwe inzichten om te zetten in ander communicatief gedrag.

Duur: 2-4 dagdelen

Waar: incompany of  op locatie (bijvoorbeeld De Tuinkamer in Utrecht)

Aantal deelnemers: 2-12

Ander communicatief gedrag

Om communicatiepatronen te veranderen spreek ik het potentieel van je medewerkers aan: dat waar ze sterk in zijn. Door zo persoonlijk en bottom-up te werken wordt gedragsverandering optimaal ondersteund door motivatie, houding en inzicht.

Training

Intensief, reflectie en oefenen

Met concrete voorbeelden formuleren we een eigentijdse mindset. Vervolgens vergelijken deelnemers hun eigen communicatie met de nieuwe mindset. Ze zien direct waar ze hun communicatie kunnen verbeteren. Iedereen krijgt persoonlijk tips en oefeningen-op-maat.

Optimale borging

Door twee of meer dagdelen te spreiden over langere tijd kunnen je medewerkers volop in de praktijk oefenen. Elke vervolgsessie delen ze hun resultaten en krijgen ze opnieuw feedback. Ook wordt het steeds gewoner en prettiger om als collega's onderling feedback te vragen en te geven.

Voorbeelden van trainingen

Tip

Combineer met co-writing om ook jullie standaardteksten te herzien. Zo wordt het nieuwe gedrag 'gedragen' door het beleid.

Als jullie standaardteksten aan vernieuwing toe zijn.

Duur: gemiddeld 4 sessies van 3 uur

Waar: on-the-job

Aantal deelnemers: tekstverantwoordelijke, inhoudsverantwoordelijke, ik en eventueel subgroepen medewerkers die meeschrijven

Standaardteksten vernieuwen

Is er een andere structuur nodig? Een persoonlijker schrijfstijl? Of duidelijker routing voor de klant? Samen met de tekstverantwoordelijke en een inhoudsverantwoordelijke neem ik jullie sjablonen onder de loep.

Co-writing

Hoe verloopt co-writing?

Ik ben je sparringpartner en adviseer hoe jullie formats het beste aangepast kunnen worden om weer up-to-date te zijn. Vervolgens herschrijven we jullie sjablonen samen. Mijn input en jullie wensen en eigen stijl leveren nieuwe, frisse klantuitingen op.

Bottom-up

Medewerkers voelen zich actief betrokken bij de nieuwe communicatiestijl omdat die van onderaf opgebouwd wordt. We ontwikkelen en implementeren de nieuwe communicatiestijl tegelijkertijd.

Voorbeelden van co-writingtrajecten

Tip

Maak er een brownpapertraject van met alle medewerkers. En geef iedereen na afloop een inspiratiemindmap.

Voorkant.PNG

Blijf op de hoogte. Voor jezelf. Voor je medewerkers.

Voor eigentijdse professionele taal en communicatie.

En volg mij op LinkedIn. Ik schrijf regelmatig prikkelende posts over hedendaagse professionele communicatie en taal. Die kun je delen met je collega's en medewerkers. De simpelste manier om frisse inzichten te verspreiden en verouderde mindsets te updaten!

© 2019 Leontine Tacoma